Swedish Agro
Swedish Agro är två svenska företag under ett varumärke och tillverkar och säljer kvalitetsfoder samt säljer växtodlingsprodukter och maskiner av högsta kvalitet till Sveriges lantbrukare. Fokus ligger på att vara den bästa möjliga affärspartnern till kunderna och bidra till deras lönsamhet.
Uppdrag
I kundens arbete med att skapa en än mer affärsmässig organisation fanns ett behov av att ge medarbetarna nya verktyg för att driva försäljning.
Genomförande
Konceptet som användes var ”grundläggande säljträning och säljpsykologi”. Utbildningen har gjorts ihop med Business Academy i Århus vilket innebär att deltagarna har examinerats på en projektrapport från sin egen verksamhet och även erhållit 10 akademiska poäng (ECTS).
I utbildningen har Highlights digitala material använts som kurslitteratur. Samt även Everything DiSC, som ett verktyg för att träna deltagarnas förståelse för kunden.
Resultat
Stoltare och tryggare medarbetare har nu verktyg att använda för att bli mer affärsmässiga i sina kunddialoger. Ledningen har kunnat märka en tydlig förändring i att tänka mer affärsmässigt i vardagen – ”nu talar vi om sälj i varje situation”.
ICA
Konceptet med att alla handlare äger sin egen inköpscentral gemensamt lade grunden till ICA-idén. ICA har fortsatt att växa och utvecklas till de olika koncepten Maxi, Kvantum, Supermarket och Nära. Allt från de stora Maxi-butikerna med breda sortiment ner till de minsta Nära-butikerna har blivit uppskattade hos sina olika målgrupper. Alla koncept har fokus på hållbarhet och närproducerade varor.
Rätten till varumärket samt butiksläget regleras via avtal med ICA Sverige AB men upplägget med att ICA-handlaren själv äger och driver sin egen butik är en framgångsmodell.
Uppdrag
Genom samarbete med ett antal olika handlare, inom främst Kvantum- och Maxi-koncepten, har stort fokus legat på att utveckla de olika butikernas samverkande team. Frågor som; hur vi efterlever våra värderingar, hur vi möter kunden mer strukturerat och effektivt, hur vi skapar nöjdare kunder samt hur vi som ledningsgrupp på ett ännu bättre sätt samarbetar och skapar högpresterande team har många uppdrag kretsat kring.
Genomförande
Ofta skapar vi tillsammans processer där utgångspunkten tas i den unika butikens behov. Dessa processer pågår över tid och flera delar av butiken kan komma att involveras. Ofta startar det med att vi arbetar med ledningsgruppen och kring hur de kan skapa ännu bättre förutsättningar för att deras medarbetare ska lyckas nå sin fulla potential. Detta kan mynna ut i att vi tillsammans arbetar fram hur de värderingar som ligger som bas för verksamheten ännu tydligare genomsyrar vårt enskilda medarbetar-agerande i vardagen.
I processen användes Wileys verktyg the Five Behaviors och Everything DiSC.
Resultat
Det man inte kan mäta ska man inte göra. Effekten av insatsen är viktig och vi arbetar här med ett antal mätbara verktyg både i form av hur vårt team förbättras över tid samt hur butikens eget NMI och NKI utvecklas. Hållbarhet, välmående och tålamod är tre av de grundbultar som många ICA-handlare lägger vikt vid i dessa processer. Hellre långsammare och rätt, än fort och fel.
HusmanHagberg
HusmanHagberg bildades 1997 och har idag drygt 80 kontor runt om i Sverige. Bolaget växer år efter år med nya affärsdrivna franchisetagare och medarbetare. HusmanHagberg har utmanat de stora kedjorna genom att vara först med bland annat homestyling och med för sina kunder inspirerande appar, responsiv sajt och digital mäklarbokning. Bolaget vill med teknikens hjälp förenkla mötet mellan säljare och köpare. Samtidigt är medarbetarnas kunskap central för att få kundernas förtroende.
Uppdrag
I en bransch där affären i hög grad avgörs av det personliga mötet och förtroendet som mäklaren skapar vill HusmanHagberg ligga i framkant även i detta område. I en konkurrensutsatt marknad vill HusmanHagberg kvalitetssäkra dessa möten och på så sätt fortsätta sin tillväxt. Dessutom vill bolaget säkerställa medarbetarnas kunskap och engagemang över tid, för att säkerställa kundernas fortsatta förtroende. Kompetensutveckling är dessutom en central del för att attrahera de mest talangfulla mäklarna i branschen.
Genomförande
Highlights genomför allt ifrån grundutbildningar inom försäljning för nya mäklare till längre säljprogram för mer erfarna mäklare. De senare berättigar till högskolepoäng vilket gör utbildningen till helt unik inom branschen. Vi genomför även säljledningsprogram för kontorschefer och franchisetagare, även dessa med högskolepoäng. Dessutom genomförs ett antal lokala insatser, bland annat i form av säljcoaching.
Resultat
Utbildningarna tillhör bland de mest uppskattade inom kedjan och skapar både ett gemensamt arbetssätt kring försäljning och även fortsatt tillväxt inom kedjan. De nya mäklarna har fått en ökad trygghet i sitt arbetssätt inom och hur säljprocessen genomförs på ett effektivt sätt. På utvalda kontor har medarbetarna ökat sin kompetens tack vare den skräddarsydda och individanpassade praktiska säljträningen.
Astrid Lindgrens värld
Astrid Lindgrens Värld AB är en teater- och temapark där besökarna kan uppleva Astrid Lindgrens figurer i sina riktiga miljöer. Parken har som målsättning att stimulera barn till läsande och skrivande. Astrid Lindgrens värld har varje år 450 000 besökare, varav 30 procent är från utlandet.
Uppdrag
Besökarens upplevelse grundläggs mycket i mötet med personalen. Därför fanns ett behov att träna på mötet med besökaren samt utveckla ett tydligt ledarskap inom organisationen.
Genomförande
Det har genomförts återkommande workshops och träningar kring hur kedjan ”värderingar-attityd-beteende” påverkar mötet med besökaren. Dessa har haft ett fokus på att praktiskt träna olika mötessituationer kopplat till parkens värdegrund. Utöver det har det genomförts årliga ledarträningar för samtliga ledare där fokus har varit det dagliga ledarskapet.
Resultat
Astrid Lindgrens Värld är idag en av de mest framgångsrika och uppskattade upplevelseparkerna i Norden. Parken har fått ett antal olika utmärkelser beträffande upplevelse samt kundbemötande.
HTH Kök
HTH Kök är en av Nordens ledande kökstillverkare och arbetar kontinuerligt för att bli kända som Nordens skickligaste köksspecialist med de nöjdaste kunderna och medarbetarna. HTH ska tilltala människor som värdesätter god kvalitet och design till överkomliga priser.
Uppdrag
Tuff konkurrens gör att det krävs fler affärer med nya företagskunder och förbättrade relationer till befintliga kunder. HTH vill nå högre omsättning genom ökad merförsäljning och höjd avslutsprocent samt höja täckningsgraden genom att hantera rabatter bättre.
Genomförande
Konceptet som användes var ”Nyckeln till lyckad försäljning”, bestående av tre dagars praktisk säljträning kompletterad med webbaserad träning i vardagen. Alla butikschefer genomgick dessutom ett program där det ingick coachning för att stötta processen i varje butik. Säljträningen har skräddarsytts för att anpassas efter säljarnas vardag och de aktuella produkterna.
Resultat
Programmet har gett ett ökat fokus på aktiv försäljning samt träning i respektive butik. Säljarna har blivit skickligare på behovsanalyser och att möta varje individuell kund. Trots hård konkurrens har privatförsäljningen stabiliserats och företagsförsäljningen har ökat markant.
Elite Hotels
Elite Hotels består i dag av ett trettiotal kvalitetshotell – från Malmö i söder till Kiruna i norr. Varje hotell har sin unika historia och speciella karaktär. Elite Hotels affärsidé är att erbjuda en modern och effektiv serviceverksamhet i anrika hotell och restauranger av hög klass i centralt belägna svenska städer. De flesta hotell återfinns i varsamt restaurerade byggnader, där ambitionen är att förena klassisk stil med moderna trender för att skapa harmoni. SSRS Holding AB äger också pubkedjan The Bishops Arms, som idag har 40 pubar på etablerade orter runtom i Sverige.
Uppdrag
Elite Hotels i Malmö ville ge utvalda medarbetare bättre förutsättningar för att lyckas med försäljning i sin vardag. Fokus har legat på receptionspersonalen. Viktiga förutsättningar för uppbyggnaden av träningen har varit att den dels ska vara praktiskt inriktad samt att den blir som en del av vardagen, dvs att så lite tid som möjligt tas av medarbetarens tid med gästerna.
Genomförande
Highlights har genomfört ett antal kortare utbildningstillfällen där vi har tränat på kundsituationer och att vara framgångsrik med rätt försäljning till rätt gäst. Fokus har legat på att öka både försäljningen och gästnöjdheten, att få dem att gå hand i hand.
Resultat
Medarbetarna har blivit modigare i gästmötena och erbjuder nu mer frekvent det gästerna har behov av. Intresset för försäljning har ökat och nu är det en betydligt mer del av vardagen. Hotellen har dessutom tagit ett rejält kliv i statistiken och är i topp bland kedjans hotell, både på medarbetarnivå och per hotell.
Kamstrup
Kamstrup är en av världens främsta producenter av systemlösningar på energimätning Bolaget är representerat i 50 länder. Kunderna finns inom både el och värme, fjärrvärmeverk, bostadsrättsföreningar och elbolag.
Uppdrag
Målgruppen för utbildningen har varit erfarna B2B-säljare och säljledningen inom den nordiska organisationen. Målet var att utveckla en engagerad och målinriktad säljkår som dessutom har en gemensam plattform för försäljningen.
Genomförande
Konceptet som användes var ”Nyckeln till lyckad försäljning” bestående av två dagars praktisk säljträning kompletterat med webbaserad träning i vardagen. Säljträningen har skräddarsytts efter säljarnas vardag och de aktuella produkterna. Varje moment har dokumenterats för att bli ett verktyg i vardagen.
Resultat
En bättre intern dialog gör att resultaten kan följas upp samt att framtida träningar kan anpassas på bästa sätt. Försäljningsmässigt gör företaget bättre resultat. En gemensam plattform för säljkåren har effektiviserat arbetet. Säljarna beskriver träningen som ”den absolut bästa och mest anpassade träningen vi gjort” samt ”webbträningen har gett oss bra möjligheter att påminna oss själva i vardagen om hur vi ska fokusera i exempelvis säljmöten”.
Intoit
Intoit är en företagsgrupp som består av flera specialiserade researrangörer med olika inriktningar; Poseidon Travel, Prima Travel, African Tours & Travel, Croatia Yacht Club, Viva Italia, Triworld och Hummingbird Lifestyle Travel samt Hummingbird Grupp & Konferens.
Uppdrag
För att säkerställa en mer effektiv säljprocess i bolagen inom gruppen fanns ett behov att låta säljarna hitta en gemensam säljplattform. Dessutom fanns det en stark önskan att utveckla det interna lärandet.
Genomförande
Konceptet som användes var ”Grundläggande säljträning och säljpsykologi”. Det innebar både praktisk träning i kurslokal samt webbaserad träning. Förutom att stärka säljprocessen har även programmet fokuserat på erfarenhetsutbyte mellan bolagen. Utbildningen har gjorts ihop med Business Academy i Århus vilket innebär att deltagarna har examinerats på en projektrapport från sin egen verksamhet och även erhållit 10 akademiska poäng (ECTS).
Resultat
Resultatet är mer affärsmässiga säljare samt ett gemensamt arbetssätt inom de olika bolagen. Säljarna använder sig av de nyvunna kompetenserna kontinuerligt i sitt arbete – en beteendeförändring är tydlig.
Coor Service Management
Coor Service Management är Nordens ledande aktör inom service management. Bolaget är specialiserat på att leda, utveckla och effektivisera servicefunktioner på kontor, i fastigheter och i produktionsanläggningar. Coor har verksamhet i alla nordiska länder, men även i Belgien, Polen och Ungern. Coors mål är att leverera service i världsklass. Företagets värdegrund i form av ledstjärnor utgör basen i bemötandet.
Uppdrag
Att få alla i organisationen att gå i handling och agera i linje med Coors högt ställda krav på service samt att stärka Coor inom ledarskap, service och kundbemötande.
Genomförande
Highlights har genomfört en mängd insatser där målet för träningen har varit att skapa en reell förändring i vardagen. Många utbildningar bygger på praktisk träning. Highlights har dessutom drivit utvecklingsprogram och coachning för högre ledare i Norden.
Resultat
De som deltagit i träningarna vittnar om att de stärkts i sin roll samt att de fått många användbara verktyg som fungerar i vardagen. Över 1000 av medarbetare i Sverige har deltagit vid Kundbemötandeträningen. Träningen har varit så pass framgångsrik i Sverige, att Coor även har genomfört den i samarbete med Highlights i övriga Norden.