Erika Fernström
Det kan vara en match att slå sig in som ung talang på arbetsmarknaden. Erika Fernström valde att ta den på en omvittnat tuff arena. Här får du höra hur hon gick tillväga för att vinna den.
Erika Fernström kommer från Örebro och pluggade till mäklare i Göteborg. När det var dags att börja jobba sökte hon sig till Stockholm, där bostadsmarknaden visserligen erbjuder möjligheter för en nystartad karriär – men också innebär en konkurrens utöver det vanliga.
Det här var för fem år sedan. Nu är hon 28 år och delägare i ett HusmanHagberg-kontor i Järfälla.
– Att vara mäklare är en livsstil som kräver att ens familj är med på banan. Jag har jobbat jättemycket, oftast sex dagar i veckan, ibland sju. Det är svårt att ta ledigt en hel dag mitt i veckan, för då funkar inte flödet i affärernas olika faser. Mitt mål var redan från första dagen att på sikt vara delägare i ett eget kontor som franschisetagare. Det ligger mycket jobb bakom mitt mål att bli en högpresterande mäklare och nå en viss omsättning för att sedan ta steget in som delägare, visst har det varit tufft ibland men det har absolut varit värt allt. Jag har världens bästa jobb som jag ser fram emot varje dag!
Så hur ser nyckeln till framgång ut?
– Det är många som slutar efter 1-2 år, vilket är synd. Men det tar tid innan det långsiktiga arbetet ger utdelning, du sår för att skörda 1-2 år senare, orkar du det och är effektiv i ditt arbete då når du framgång. Man behöver förstå det och vara beredd att satsa den tiden som krävs. Nyckeln är att ha struktur på sin egen arbetsvardag liksom i privatlivet för att få dygnet att gå ihop. Och tids nog måste du försöka hitta en balans. Hinner du inte med träning och vänner, eller vad du nu tycker är viktigt, så blir du ingen lycklig och glad mäklare och då gör du heller inget bra jobb.
– En annan nyckel tror jag är äkthet, ett genuint engagemang. Jag vill på riktigt hjälpa till och vill att kunden skall känna det. Jag åker och stänger av en kaffebryggare om kunden har glömt det och ringer mig i panik. Jag kan ta med saker från mitt eget hem till en bostad inför en fotografering. Jag tror att, om du hittar någonting som du känner en genuin lust och engagemang inför, då blir du något mer än någon som bara genomför en affär och lyfter provisionen. Nyckeln är att se människan bakom affären. Du måste våga vara unik och tro stenhårt på dig själv och ditt varumärke!
Som mäklare jobbar man med sitt eget varumärke, att sälja sig själv. Hur ser du på det?
– Kunden måste känna förtroende för mig och det personliga varumärket kan man delvis utveckla, men i grund och botten så har du det eller så har du det inte. Jag behöver tänka på hur jag uppträder när jag rör mig i kommunen, jag tar gärna den där lilla extra minuten på torget för att prata med en tidigare kund eller lyssnar på kundens livshistoria vid köksbordet. Det handlar även om beteende på sociala medier och hur jag vill att andra skall uppfatta mig. Att bygga långvariga relationer är grundstenen i mäklaryrket. Du vill bli deras mäklare, precis som de har sin tandläkare, sin frisör, vad det nu är. Jag säljer mig med prestigelöshet och ödmjukhet, jag lyssnar och har en positiv inställning. Jag är mer än en tjänst, jag är ett genuint engagemang.
Vad möter du för attityder kring sälj?
– Många yngre har en bild av vad sälj är. Det förknippas med ringande och ganska påtryckande sälj. Min åsikt är att man inte behöver ringa ”kalla samtal” hem till kunder som inte ens har bett om att få sälja sin bostad. Det kan tvärtom skapa ”badwill” för varumärket. Däremot ska vi ta god hand om redan befintliga kunder och vårda dem väl, för där finns våra framtida affärer.
– En annan aspekt på det här: Vi behöver bli bättre på att förklara vad mäklartjänsten faktiskt innebär, så att ingen tror att det handlar om en annons på Hemnet, en visning och sedan är det klart. Media har ett stort ansvar för uppfattningen kring vår yrkesroll, tyvärr lyfter man sällan fram vad vi faktiskt gör och vilka stora värden vi skapar för våra kunder.
– Det finns en anledning till att vi studerat 2 eller 3 år på universitet eller högskola. Allt sköter sig inte av sig självt, det är oändligt många administrativa timmar, många delar som en bostadssäljare inte ens vet om att de existerar. Som mäklare är du som en spindel, du måste vara kompetent på mycket och vi behöver bli ännu bättre på att förklara vad vi gör, vilket värde vi har för en trygg och bra bostadsaffär som i slutändan gynnar dig som kund. Sådant påverkar förstås attityder. Hela mäklarbranschen behöver ta ett grepp om tjänsten för att värna om vår yrkeskår.
Du tillhör den yngre generationen, men är ändå en ledare. Hur ser du på en arbetsmarknad där generation X och Y ska samsas?
– Vi är fyra delägare varav tre som mäklar, utöver det ytterligare fyra mäklare, en säljkoordinator och en ekonomiansvarig. Vi är mellan 25 till 59 år, med olika bakgrunder och livserfarenheter. Det är en väldig fördel. Alla våra kunder är ju också olika. Om vi ska anställa någon så finns det utmaningar med både den yngre och den äldre generationen. Båda har saker att lära av varandra.
– De yngre kräver mer, vilket självklart till viss de är bra! De vill att det ska hända en massa, från utbildningar till after works. De frågar sig vad arbetsgivaren kan göra för dem, inte tvärtom. Men de yngre är också mer flexibla och har en större tolerans för förändringar och ny teknik. De äldre sköter sitt jobb och är ofta nöjda med tillvaron. De är ofta bättre på den där balansen och strukturen, som mycket väl kan handla om att styra och våga säga nej. Jag upplever att det överlag i samhället finns en stress som grundar sig i att vi ska vara konstant nåbara, och det är inte bra. Där har du strukturen igen, den som man måste lära sig för att orka i längden. Att visa respekt mot sig själv och vara snäll mot sig själv är viktigt. Därför måste man i vårt yrke lära sig att sätta vissa gränser.
– Jag har fått ta plats, men jag har också fått hjälp av de äldre förebilder jag haft på mitt kontor. De har funnits till hand när som helst, så att jag både kunnat våga samtidigt som jag känt mig trygg. Att vara en bra förebild är att vara en bra ledare, du kan sällan kräva något av andra om du inte lever så själv. Alla vinner om generation X och Y har respekt och förståelse för varandra. Då kan vi lära oss av varandra och nå större framgång för att tillsammans skapa det bästa mäklarteamet!